maandag 19 oktober 2009

Tomatencrémesoep (de enige lekkere)




Vandaag heb ik deze overheerlijke soep gemaakt. Ik koop namelijk meestal deze in een zak van de Unox (net zo makkelijk en ik vind hem goed smaken) maar ik wilde die smaak evenaren en verbeteren, en dat is me dus gewoon gelukt!! Was dus de hele dag in jubelstemming, want ik had het al eerder geprobeerd en dat was jammerlijk mislukt.
Op internet vond ik talloze recepten maar er zat er niet één bij waarvan ik dacht 'ha dat is em'. Dus maar zelf het gaan uitzoeken én gevonden. Hij smaakt echt veel lekkerder omdat je proeft dat het verse tomaten zijn. Ook heeft de soep de mooie dikte, en de room maakt het af. Mooi dat ik dit met jullie kan delen. Ik hoop dat je er ook zo van gaat genieten als ik heb gedaan.

Ingrediënten

- 6 grote tomaten
- Grote ui
- 2 á 3 tenen knoflook
- Basilicum (diepvries)
- 1,5 kippenbouillonblokjes
- Takje tijm
- 25 gram boter
- 25 gram bloem
- 1,5 liter gekookt water
- Boter (blue band) (ongeveer 15 gram)
- Scheutje olie
- Theelepel suiker
- Blikje tomatenpuree
- Room (slagroom zonder suiker of crème fraiche)

Bereidingswijze

Zet de 1,5 liter water op. Ontvel de tomaten in dat water en snijd het harde stukje er uit en snijd de tomaten in stukjes.
Zet een grote pan op. Doe er de boter en de olie en en laat dit langzaam op heel zacht vuur zacht worden. Snijd de knoflook en ui in stukjes, doe deze in de pan. Zorg dat het gaat zweten (vuur niet hard zetten!). Voeg als de ui zacht is de peper, zout, schepje suiker en de tijm en de basilicum toe. Voeg de tomaat in stukjes en de bouillonblokjes toe. Schep met een soeplepel het water uit de andere pan in de pan met het mengsel. Als die pan leeg is droog hem dan af en doe er de boter in. Als deze zacht is meng er dan in 1x de bloem doorheen (roux maken). Voor degene die nog nooit een roux hebben gemaakt staat hieronder de uitleg, de anderen kunnen gewoon onder verder lezen.

Je smelt de boter, en voordat deze verkleurt, voeg je de bloem er in één keer bij. Roer met een houten spatel tot je een papje hebt. Houd het vuur laag. Blijf roeren, en laat de bloem enkele minuten garen. Begin dan met het toevoegen van de soep, die je van te voren hebt afgemeten in een maatbeker. (De soep kan koud of warm zijn). In het begin gaat er steeds een klein beetje soep bij. Zodra de eerste soep in de pan valt, verandert het papje in een deegje. Blijf roeren, dan komen er geen klontjes. Als je onzeker bent neem je maar een garde, maar eigenlijk heb je genoeg aan die houten spatel. Als de soep helemaal is opgenomen, giet je weer een kleine hoeveelheid soep erbij, en weer roeren tot een glad papje. Naarmate er meer soep is toegevoegd, kan er een grotere plens bij. Wacht echter iedere keer tot de soep helemaal is opgenomen en heeft geprutteld.

Hierna kun je kiezen of je de soep door de zeef haalt (passé vite) of er de staafmixer in zet.
Als de soep klaar is schenk je hem in soepkommen en je roert er een lepel room in.

Extra tips: als je het lekker vind kun je op het laatste nog wat stukjes gesneden tomaat er bij doen. Oh... en die soepstengel met parmaham omwikkeld van het plaatje is altijd lekker erbij natuurlijk!

2 opmerkingen:

  1. Wanneer moet de tomatenpuree erbij? en is de 25 gram boter voor de uien of voor de roux?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De puree doe je bij de tijm, basilicum en suiker moment. Ik gebruik voor beide een beetje boter (meer bij de roux dan bij de uien)

    BeantwoordenVerwijderen