vrijdag 16 juli 2010

Schaslick / Sjasliek / stokjes met vlees!

Omdat het zomer is moet ik jullie eerlijk bekennen dat ik niet veel binnen zit
om aan dit blog te werken. Ik zit dus liever buiten bij de BBQ of ik werk in de tuin of geniet gewoon van de zomer. Hoop dat jullie dit ook doen. Ik beloof dat ik in de winter weer meer ga bloggen. Dit recept is echter zo simpel dat ik jullie het wel wil vertellen. Ik weet dat je bij de supermarkt van deze spiesjes kunt kopen, maar ik vind het toch leuker om ze zelf te maken, te marineren, te spiezen en dan trots naast de BBQ vermelden dat ik deze jongens zelf heb gemaakt. Verder weet ik niet of het voordeliger is, maar ik vind ze alleen daarom al lekkerder.

Zorg ervoor dat je BBQ niet te heet is. Je paprika verbrand dan. Rijg ook niet alles te strak op de spiezen dan duurt het langer voordat je vlees gaar is.

Ingrediënten


- 200 gram kipfilet, varkensvlees of biefstuk (naar keuze)
- stoplicht paprika's (bij de Aldi erg voordelig)
- 2 grote stevige uien
- evt. dikke plak bacon (of ontbijtspek) dikte niet meer dan 5 mm
- ingrediënten voor de marinade (maar die heb je waarschijnlijk al in huis)

Bereidingswijze

Snijd het vlees in stukken. Kijk goed hoe groot je ze snijd, ze moeten goed op de spiezen passen. Leg ze in een schaal in de marinade. Gebruik deze marinade http://receptenfan.blogspot.com/2009/10/lekkerste-marinade-voor-ribkarbonade.html. Je kunt trouwens zowel houten spiesjes als metalen BBQ-spiezen gebruiken. Vergeet niet de houten (satéstokjes) een tijdje in het water te weken (minimaal 1 uur).
Snijd de paprika in blokjes van minimaal 1,5x1,5 cm groot.
Snijd de ui in vieren en pel zo elke schil er af. Als de schil te groot is kun je hem nogmaals doorsnijden anders past hij zo op de spies. Het laatste stuk (de kern) is meestal iets dikker, deze kun je er gewoon op spiezen.
Nu je dit klaar hebt kun je de spiezen gaan rijgen. Begin met een stuk paprika en ui, dan blijft je vlees er goed op zitten. Zorg dat je je vlees in de lengte er op spiest, zo wordt het beter gaar.

Het mooie van dit recept komt nu: mocht je niet van sjaslieks houden maar wel graag satéstokjes lusten. Dan laat je de groenten en spek weg en dan heb je heerlijke satéstokjes! Lekker met satésaus. Je kunt ze trouwens ook gewoon in de koekenpan of grillpan bereiden, net zo lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten