woensdag 11 augustus 2010

Heerlijk frisse yoghurttaart met aardbeien

Dit recept het ik al eens eerder hier op deze site gezet, maar omdat het zo'n favoriet is doe ik het gewoon lekker nog een keer. Maar dan een heel andere versie. Omdat ik dit supersimpele recept al jarenlang maak weet ik inmiddels allerlei variaties.


Ik begrijp trouwens niet hoe mensen met een pak van Oetker aan de slag kunnen. Daar zit superveel suiker in en ik verzeker je dat deze taart net zo makkelijk te maken is als die uit een pakje. Buiten dat is deze natuurlijk veel gezonder met de magere yoghurt en de verse aardbeien. Ok, mij hoor je niet zeggen dat deze taart gezond is maar wel gezonder dan menig andere variant!


Ingrediënten

- 50 gram boter
- 1 pak bastognekoeken
- 10 blaadjes witte gelatine
- 500 gram aardbeien
- 75 mililiter sinaasappelsap met een scheutje citroensap
- 500 gram yoghurt (mag magere yoghurt zijn)
- 150 gram witte basterdsuiker

- 2 zakjes vanillesuiker
- 200 mililiter slagroom



Bereidingswijze


Smelt de boter in een steelpannetje. Verkruimel de koekjes heel fijn in de keukenmachine en meng de boter er doorheen met een houten spatel. Maak de aardbeien schoon. Vet een springvorm (doorsnede 24 of 26 cm) in en druk het koekmengsel stevig uit op de bodem met de achterkant van een eetlepel. Week de gelatineblaadjes enkele minuten in koud water. Roer in een kom de yoghurt en de suiker door elkaar met een garde. Klop de slagroom stijf en roer deze door het yoghurt mengsel. Verwarm het sinaasappelsap in een pannetje. Knijp de gelatineblaadjes goed uit. Haal de pan van het vuur en los de blaadjes gelatine op in het warme sap. Roer het sapmengsel snel met de garde door het yoghurtmengsel. Pak de schoongemaakte aardbeien en snijd driekwart in stukjes boven het mengsel (bewaar de rest voor het garneren). Roer de stukjes aardbei er een beetje door (zodat ze goed verdeeld zijn). Zet het minimaal 3 uur in de koelkast. Laat alles goed stijf en koud worden (kan een dag van te voren). Stort de taart en garneer met aardbeien en slagroom.

Wees trouwens niet bang dat het niets wordt. Het mengsel is in het begin net zo dun als yoghurt maar in de koelkast stijft het helemaal mooi op. Ik maak deze taart vaak in de avond om te voorkomen dat ik tussendoor ga kijken of er van wil gaan snoepen. Hij is dan altijd mooi egaal en goed opgestijfd als ik hem de volgende dag wil serveren.

1 opmerking:

  1. Ik zie via http://foodblogvannathalie.blogspot.com/2010/04/aardbeienkwarktaart.html zojuist een soortgelijk recept. Daar staan ook foto's bij die erg op mijn taart lijken. Die van mij is echter steviger (vanwege de gelatine)

    BeantwoordenVerwijderen