woensdag 18 mei 2011

Biefstuk bakken

Ik weet niet hoeveel recepten je op het internet kan vinden over het bakken van een biefstuk, maar mijn mening is dat er maar 1 manier is; de juiste!

Biefstuk laat je ruim op tijd buiten de koelkast op kamertemperatuur komen. Voor het bakken doe je er ruim peper op, of in ieder geval naar smaak.

In de pan laat je de boter, olie, croma etc. (waar jij het dus in wil bakken) heet worden en op het moment dat dit goed heet is (de meeste mensen gooien het vlees er te snel in waardoor het het vet opzuigt) dan pak je met een tang je biefstuk en deze leg je in de hete pan. Laat de biefstuk nu met rust. Als je nu gaat schudden met de pan, de hele tijd gaat omkeren of er gewoon niet af kan blijven dan mislukt je biefstuk; afblijven dus! Je laat hem 1 minuut in die pan onaangeraakt liggen en dan pak je hem met je tang en draai je hem om. Aan die kant bak je hem weer een minuut (of iets langer als het een grote biefstuk is) en dan is je biefstuk klaar.

De meeste mensen geloven het niet, maar het is echt zo simpel om te doen. Het heeft mij een aantal jaren gekost omdat ik (net als hele volksstammen) er niet af kon blijven. Wilde toch even stukje opzij leggen, omdraaien en nog een keer omdraaien en nog een keer (dan krijg je de meest taaie schoenzolen die er zijn) en dan vond ik het gek dat het mislukt was.

Wil je grillstreepjes op je biefstuk? Gebruik dan een grillpan of leg hem op de barbecue, het bakken blijft echter onveranderd. Pan heet laten worden en aan beide zijden 1 minuut onaangetast bakken.
Lekker met een beetje kruidenboter
Smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten